17/12/2020 – ב׳ בטבת ה׳תשפ״א

פרשת ‘מקץ’ תשפ”א

1 תגובה

image_print
הדפס

מו וְיוֹסֵף בֶּן-שְׁלֹשִׁים שָׁנָה בְּעָמְדוֹ לִפְנֵי פַּרְעֹה מֶלֶךְ-מִצְרָיִם וַיֵּצֵא יוֹסֵף מִלִּפְנֵי פַרְעֹה וַיַּעֲבֹר בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם. (בראשית, מקץ, מא)

בן 17 היה כשנמכר לעבד בארץ העבדים, עבד בעבדות שאין חזרה ממנה.  שם, בבית פוטיפר ובבור המצרי נצרף, עוצב ולוטש בכל ניסיון אפשרי. מניסיון העמידה בפיתויי העריות שבבית השררה ועד לניסיון העמידה בייאוש בשנים הארוכות שבבור המצרי (איזה מהם קשה יותר?). במשך 13 שנה, הביאו עליו הנאמנות לא-לוהיו ולתורת אביו – רק אסונות ונפילות מדחי אל דחי ומן הפח אל הפחת.

קיים מצוות כיבוד אב, הלך במצוות אביו אל אחיו בעמק דותן –

הושלך לבור מלא נחשים ועקרבים ונמכר לישמעאלים.

שמר עצמו שוב ושוב מפני פיתוייה של אשת פוטיפר –

והושלך לבור המצרי.

13 שנה שכל אדם סביר היה מאבד בהן את תקוותו, את אמונתו ואת צלמו.

מי לא היה מתריס כלפי שמים – “לא רוצה, לא צריך…”

אבל לא יוסף. אצל יוסף התהליך הוא הפוך. ככל שהוא נצרף כך הוא מחכים ומתעלה.

ועכשיו, יוסף בן שלושים, ומגיע הרגע –  

יד וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת-יוֹסֵף וַיְרִיצֻהוּ מִן-הַבּוֹר וַיְגַלַּח וַיְחַלֵּף שִׂמְלֹתָיו וַיָּבֹא אֶל-פַּרְעֹה.  (שם.)

“ויריצוהו”.

וואו. הוא לא “עושה השתדלות” (כשניסה זה רק הזיק לו) הוא לא מייצר קמפיין – יוסף סביל – פסיבי לגמרי. הוא לא רץ מן הבור אל המלכות – כשמגיע הרגע, הוא מורץ אליה.

או אז מתברר בדיעבד, שכל 13 השנים הקשות שעבר מאז שחלם את חלומותיו, לא היו אלא קורס ארוך וקשה כשאול, שרק כשעבר אותו בהצלחה, הוכשר להוציא מן הכח את הפועל את הפוטנציאל שנגלה אליו בחלומותיו.

החלום – כך מסתבר – אינו נפרד מן המציאות, החלום הוא חלק ממנה. כמו, אולי, מחשב ותוכנת הפעלה – האחד לא יכול בלי השני.

ז וַיַּרְא יוֹסֵף אֶת-אֶחָיו וַיַּכִּרֵם וַיִּתְנַכֵּר אֲלֵיהֶם וַיְדַבֵּר אִתָּם קָשׁוֹת וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מֵאַיִן בָּאתֶם וַיֹּאמְרוּ מֵאֶרֶץ כְּנַעַן לִשְׁבָּר-אֹכֶל.  ח וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת-אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ.  ט וַיִּזְכֹּר יוֹסֵף אֵת הַחֲלֹמוֹת אֲשֶׁר חָלַם לָהֶם וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מְרַגְּלִים אַתֶּם לִרְאוֹת אֶת-עֶרְוַת הָאָרֶץ בָּאתֶם.  (שם. מב.)

יוסף הצדיק מבין ששום דבר לא מקרי בכל הסאגה הפלאית הזו. בשבוע שעבר ציינו שהחלומות הבוסריים שחלם בגיל 17, אמנם הובילוהו לאסון, אך הם גם שנפחו בו כוחות ואפשרו לו להתפתח מתוך אסונו. עכשיו כשיוסף רואה את אחיו הוא מבין שחלומו מתגשם ועכשיו, ברגע האמת, כשכל הכח בידיו הוא צריך להשתמש בו בתבונה ולא מתוך סיפוק ייצר הנקמנות. נזכור שהשאלה ממנה הכל התחיל היתה מהיכן תימשך שושלת יעקב – מי ימשיך ויבנה את עם ישראל. בהמשך נראה כיצד עשה זאת.

אבל בינתיים נשאל שאלה אחרת.

מדוע הוא הכיר את אחיו והם לא הכירו אותו?

התשובה המפורסמת היא שכשנפרדו ממנו, עוד לא היה לו זקן.

אבל התשובה הזו חלשה. האם לא תכירו את אחיכם אם יגלח את זקנו?

יותר מתקבל על הדעת שיוסף פוגש את אחיו כפי שהכירם כשנפרד מהם – רועי צאן. לכן הוא מכירם מיד.

ואילו הם, עומדים לפתע מול נסיך מצריים האימתני שגורל העולם כולו, לרעב או לשובע – נתון בידיו. הם לא מסוגלים להעלות בדעתם שזהו אחיהם הקטן שהשליכו לבור ומכרו לעבד לישמעאלים.

ובכל זאת. הרי כשפצה את פיו כבר יכלו לשמוע את קולו. כיצד זה לא צף ולו זיכרון עמום אצל איש מהם. הרי זהו אחיהם שגדל עימם 17 שנה!

ובכן זהו בדיוק העניין.

כשמכרו האחים את יוסף – הוא כבר לא היה אחיהם. השנאה מחקה כל זכר לאחווה. הם מחקו אותו מזיכרונם ולכן לא הכירוהו.

אבל יוסף, מתוך נסיונותיו הקשים, זכה לנקודת מבט אחרת. יוסף זכר כי הם אחיו ולכן הכירם. מכאן יוביל יוסף את העלילה ואת אחיו אל אותה הכרה.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
5 3 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
1 תגובה
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ערן הרמן
ערן הרמן
1 year ago

תודה משה,

האם אתה שואב משמעות מסיפורו של יוסף הצדיק עבורך עצמך במאבק להנהגת המדינה?

כתבות נוספות

אקטואליה בפרשת וירא. אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום. מה היה חטאה של סדום? מהי ‘מידת סדום’? האם המעשים
אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום?

פרשת השבוע

רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית. נתחיל מהסוף.לפעמים, כשאני שומע על המתחולל בבתי
רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית.

מחשבים מסלול #218

במדבר טז א וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן-פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן.  ב וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי-יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם
ממהפכת קרח ועד המהפכה הצרפתית, מהמהפכה הבולשביקית ועד למהפכת הפרוגרס בימינו, תמיד נישא ברמה אותו דגל – דגל השוויון

פרשת השבוע

הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות,דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.
הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות, דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.

5X5

בדיון נוקב עם איהאב ג’אברין בתכנית של שמעון ריקלין בערוץ 14

מחשבים מסלול #217

מכירים את המיאוס בקולם ובפניהם של השדרנים בערוצי התעמולה הממוסדים שלנו, כשהם מדברים על סיעת הליכוד בכנסת?ללא מילים ותוך הבלטת הפוזות הפחות מחמיאות, מרגילים

הפודקאסט #44

תכלה ממשלת כל ערבייה – וקללותיה,תחל ממשלה יהודית – וברכותיה. התרגיל המסריח ביותר בתולדות הפוליטיקה הישראלית, הגיע הערב לסיומו.לא רק בהיסטוריה הפוליטית הישראלית, אלא

אקטואליה ופוליטיקה

מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.
מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.

מחשבים מסלול #216

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית.
רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית. נתחיל מהסוף.לפעמים, כשאני שומע על המתחולל בבתי

מחשבים מסלול #218

ממהפכת קרח ועד המהפכה הצרפתית, מהמהפכה הבולשביקית ועד למהפכת הפרוגרס בימינו, תמיד נישא ברמה אותו דגל – דגל השוויון
במדבר טז א וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן-פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן.  ב וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי-יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם

פרשת השבוע

הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות, דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.
הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות,דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.

5X5

בדיון נוקב עם איהאב ג’אברין בתכנית של שמעון ריקלין בערוץ 14

מחשבים מסלול #217