07/01/2021 – כ״ג בטבת ה׳תשפ״א

פרשת שמות תשפ"א

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

5 תגובה

image_print
שיתוף ב print
הדפס

טו וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פּוּעָה.  טז וַיֹּאמֶר בְּיַלֶּדְכֶן אֶת-הָעִבְרִיּוֹת וּרְאִיתֶן עַל-הָאָבְנָיִם  אִם-בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ וְאִם-בַּת הִוא וָחָיָה.  יז וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת-הָאֱלֹהִים וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַתְּחַיֶּיןָ אֶת-הַיְלָדִים. (שמות. א')

"ותִּירֶאןָ""וַתְּחַיֶּיןָ",  בכל מקום בו אתה מוצא יראת שמים, שם אתה מוצא שמירה על החיים  – ולהיפך.

וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם, כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין-יִרְאַת אֱ-לֹהִים, בַּמָּקוֹם הַזֶּה; וַהֲרָגוּנִי, עַל-דְּבַר אִשְׁתִּי . (בראשית כ' י"א).

מה נותן למילדות העבריות את הכח לעמוד בפני פרעה, המלך האימתני של הגדולה באמפריות?

התשובה פשוטה. יש להן כבר מלך. מלך מלכי המלכים. יראת המלך הזה, משחררת אותן משעבודו של מלך בשר ודם.

לאורך כל ההיסטוריה, הגיעו מלכים אבסולוטיים למסקנה כי את היהודים יש להשמיד. מפרעה ואחשוורוש בזמן הקדום, ועד היטלר וסטאלין (ימח שמם) בעידן המודרני. וזו בדיוק הסיבה לתאוות ההשמדה הזו, כי ליהודים כבר יש מלך… אותם לא ניתן לשעבד.

כב וְאָמַרְתָּ אֶל-פַּרְעֹה  כֹּה אָמַר ה' בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל.  (פרשת שמות פרק ד').

עם ישראל הוא בנו הבכור של בורא עולם. תמיד יעמוד עצם קיומו הנצחי ויעיד על קיום ועל נוכחות מלכו של עולם בהיסטוריה –  מעל כל מלך בשר ודם. בעצם קיומם הנצחי, יבשרו תמיד היהודים את בשורת החירות.

לכן  אי אפשר לשעבד את העולם, בלי להשמידם תחילה.

יא וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל-אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ-עִבְרִי מֵאֶחָיו.  יב וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ וַיַּךְ אֶת-הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל.  יג וַיֵּצֵא בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי וְהִנֵּה שְׁנֵי-אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ.  יד וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת-הַמִּצְרִי וַיִּירָא מֹשֶׁה וַיֹּאמַר אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר.  טו וַיִּשְׁמַע פַּרְעֹה אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה וַיְבַקֵּשׁ לַהֲרֹג אֶת-מֹשֶׁה… (שמות. ב'.)

משה הוא נסיך מצרי הגדל בארמון פרעה כבנה המאומץ של ביתו. מעמדו בטוח, אך כמו המיילדות, אין הוא נכנע לכללים. הוא דבק בזהותו המשותפת עם אחיו והוא רואה בסבלותם. לכן הוא מסכן את חייו למען אחיו העברי. דבקות בזהות היהודית ושותפות גורל עמם, כמוה כדבקות באביהם שבשמים. כשם שהמילדות החיו את הילדים בשל יראת שמים, כך הציל והחיה משה את האיש העברי בשל אותה יראה. אבל האיש העברי שהציל, לא ניחן באותה תכונה. יש לצערינו גם יהודים (דתיים וחילוניים) בלי יראת שמים. הוא חושף את מעשהו של משה ומסכן את חייו. זהו שיעור חשוב שיכשיר את משה לקראת הנהגת עם ישראל.

שפרה ופועה לפני פרעה

מדוע פרעה מבקש להמית את משה אבל לא עשה כן למיילדות?

יש כמובן הבדל בין המקרים. משה הרג את המצרי, שלא כמילדות, הוא היה אקטיבי. חוץ מזה, פרעה הרי ידע את מוצאו של משה ועל פי המדרשים גם ידע את שעתיד לצאת ממנו – ככל הנראה משה ניצל עד כה בזכות בת פרעה, אך עכשיו משהראה באיזה צד הוא נמצא באמת, וחשף את יכולת המלחמה שלו, לפרעה לא נותרת ברירה אלא להמיתו.

ואני רוצה להציע רעיון נוסף ו "חוצפני". המיילדות לא התחבאו. לא הביטו כה וכו ולא נחזו כמצריות. הן פשוט התעלמו לחלוטין וחיו על פי אמות המידה של מלכן – מלכו של עולם.

אבל משה חי עדיין בשני העולמות. כשהוא בורח למדיין מדווחות בנותיו של רעואל לאביהן כי "איש מצרי הצילנו מיד הרועים" (שמות ב'. י"ט).

משה – אם כן – עדיין "קצת מצרי", לכן פרעה קצת "יכול עליו" – מה שאין כן עם המיילדות.

ב וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה מִי ה' אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ לְשַׁלַּח אֶת-יִשְׂרָאֵל  לֹא יָדַעְתִּי אֶת-יה' וְגַם אֶת-יִשְׂרָאֵל לֹא אֲשַׁלֵּחַ. ..

ד וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מֶלֶךְ מִצְרַיִם לָמָּה מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן תַּפְרִיעוּ אֶת-הָעָם מִמַּעֲשָׂיו לְכוּ לְסִבְלֹתֵיכֶם.  

ה וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה הֵן-רַבִּים עַתָּה עַם הָאָרֶץ וְהִשְׁבַּתֶּם אֹתָם מִסִּבְלֹתָם. (שמות. ד.)

במצוות ה' מתייצב משה לפני פרעה כמנהיג העברים ודורש בשם האל לשלחם.

אבל פרעה אומר את האמת שבה האמין. "מי ה' אשר אשמע בקולו". אינני מכיר אל שכזה. אני הוא האל. "לי יאורי ואני עשיתיני" (יחזקאל כ"ט ג'). ואם אין א-לוהים, אין יראת א-לוהים ויש מוות ויש שיעבוד.

עכשיו משה ואהרון כבר לא מצריים בכלל. אפילו לא קצת… לכן פרעה כבר לא יכול בפשטות לרדוף אחריהם ולהמיתם. עכשיו הוא נזקק לפוליטיקה.

"אתם חושבים שאתם מנהיגים גדולים שבאו להציל עם משועבד"?

"טעות בידכם!"

"מדובר בעבדים בני עבדים, לכך נועדו, אין להם איזה אבא בשמים ומהות אחרת – מהות של חירות,"

"לָמָּה מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן תַּפְרִיעוּ אֶת-הָעָם מִמַּעֲשָׂיו"

"אתם רק מפריעים "

" לְכוּ לְסִבְלֹתֵיכֶם "

"אל תנסו להנהיג ולשנות את המציאות – יהיה לכך מחיר…(אפשר לשמוע את האיום המרומז בדברי החלקלקות של פרעה) אל תהיו מנהיגים, תהיו פוליטיקאים, התרגלו לסדר הקיים (אולי אפילו תרוויחו ממנו) .  אל תנסו לשנות סדרי בראשית. חיזרו והיו לאנשים פרטיים.

לְכוּ לְסִבְלֹתֵיכֶם.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
4.4 7 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
5 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
עמי סיידוף
עמי סיידוף
9 months ago

נהדר!

מנחם ישראלי
מנחם ישראלי
9 months ago

ישר כח!
טור שכתבתי בכיכר השבת בהשראת רעיונות החירות. וע"פ שיחותיו של הרבי מליובאוויטש.
https://www.kikar.co.il/382816.html

גל לוי
גל לוי
9 months ago

יפה דברת! ואכן התכוונת לדברי חכמים! 

גם הרב יונתן זקס ז"ל בפרשת שמות, נשים כמנהיגות או "לידתו של מנהיג" …

גם מביא את שפרה ופועה כדוגמא של "המצפון חשוב מההליכה בתלם  וחוק הצדק גובר על חוק המדינה." והוא מצטט את  הרב אליהו בקשי דורון על ההבדל בין "סמכות" לבין "הנהגה."  

מנהיגים, יש להם "אומץ ומצפון."   מסרבים "לכוף את ראשן בפני כוח או להיכנע לנסיבות."

תודה רבה לך, שאתה מנהיג "מקור השראה."

https://rabbisacks.org/wp-content/uploads/2013/12/SS_Shemot.pdf

עדי לוי
עדי לוי
9 months ago

ושוב… ההיסטוריה חוזרת על עצמה… יש לי צמרמורות רק מהמחשבה הזו

נדב לנסקי
נדב לנסקי
9 months ago

מאמר נפלא

כתבות נוספות

כה,לד וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו, לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים, וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ, וַיָּקָם וַיֵּלַךְ; וַיִּבֶז עֵשָׂו, אֶת-הַבְּכֹרָה. כז,לד כִּשְׁמֹעַ עֵשָׂו, אֶת-דִּבְרֵי אָבִיו, וַיִּצְעַק צְעָקָה, גְּדֹלָה וּמָרָה עַד-מְאֹד;
הביטו בתמונות ישנות של הר הבית. המקום שומם. שדה בור. לא ממש מעניין אף אחד. ירושלים אף לא מוזכרת בקוראן ולו פעם אחת.

פרשת השבוע

היום ב 5×5 נדבר על הרודנות הירוקה, על מתקפת הזרקות הילדים הממשמשת ובאה, על בעיית הדיור המחריפה – ועוד.בשל החרם של פייסבוק, אינני יכול
הרודנות הירוקה, מתקפת הזרקות הילדים הממשמשת ובאה, על בעיית הדיור המחריפה – ועוד.

5X5

ספידיבייט #4

האם יכולה לקום בישראל מפלגה נאצית?ברור שלא – כיצד אפשר אפילו להעלות בדמיון רעיון מטומטם שכזה. אבל תרשו לי בכל זאת להקשות.נניח שמתמזל היה
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית הועניב היושבב שערש שמחויט – שלושע ותלברו חשלו שעותלשך וחאית נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נמרגי שהכים תוק, הדש שנרא התידם הכייר וק.

מחשבים מסלול #124

ברוב פאר והדר שולחת ישראל 140 נציגים לוועידת האקלים. רק המשלחת האמריקנית גדלה ממנה.כמו בקורונה גם באקלים, אנו – היהודים – כרגיל קופצים בראש,
ברוב פאר והדר שולחת ישראל 140 נציגים לוועידת האקלים. רק המשלחת האמריקנית גדלה ממנה. כמו בקורונה גם באקלים, אנו – היהודים – כרגיל קופצים בראש, לגאול את העולם בשם האידאולוגיה התורנית.

מחשבים מסלול #123

"משבר האקלים הוא פיקוח נפש עולמי"כותבת קבוצת רבנים לנפתלי בנט – "חובה לפעול". אינני יודע אם אכן אנו חווים משבר אקלים שנגרם בידי פליטות

מחשבים מסלול #122

יב וַיֹּאמַר ה' אֱ-לֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם הַקְרֵה-נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה-חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם.  יג הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב עַל-עֵין הַמָּיִם וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר יֹצְאֹת לִשְׁאֹב

פרשת השבוע

היום ב 5X5, נדבר על הזנב של המפלצת (שעליו כנראה התיישבתי…) על נאומי באירוע הזיכרון לרב כהנא, על התגובות לפודקאסט עם ד"ר זלנקו –

5X5

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

הביטו בתמונות ישנות של הר הבית. המקום שומם. שדה בור. לא ממש מעניין אף אחד. ירושלים אף לא מוזכרת בקוראן ולו פעם אחת.
כה,לד וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו, לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים, וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ, וַיָּקָם וַיֵּלַךְ; וַיִּבֶז עֵשָׂו, אֶת-הַבְּכֹרָה. כז,לד כִּשְׁמֹעַ עֵשָׂו, אֶת-דִּבְרֵי אָבִיו, וַיִּצְעַק צְעָקָה, גְּדֹלָה וּמָרָה עַד-מְאֹד;

פרשת השבוע

הרודנות הירוקה, מתקפת הזרקות הילדים הממשמשת ובאה, על בעיית הדיור המחריפה – ועוד.
היום ב 5×5 נדבר על הרודנות הירוקה, על מתקפת הזרקות הילדים הממשמשת ובאה, על בעיית הדיור המחריפה – ועוד.בשל החרם של פייסבוק, אינני יכול

5X5

ספידיבייט #4

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית הועניב היושבב שערש שמחויט – שלושע ותלברו חשלו שעותלשך וחאית נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נמרגי שהכים תוק, הדש שנרא התידם הכייר וק.
האם יכולה לקום בישראל מפלגה נאצית?ברור שלא – כיצד אפשר אפילו להעלות בדמיון רעיון מטומטם שכזה. אבל תרשו לי בכל זאת להקשות.נניח שמתמזל היה

מחשבים מסלול #124

מדוע הימין הפוליטי, התקשורתי, והאקדמי -בישראל, לא מתגייס למען חירויות הפרט ונלחם בטוטאליטריזם הקורונה, כפי שנאבקים מקביליו – בעולם החופשי.
תופעה מוזרה מתרחשת בישראל.בעוד בעולם הרחב, מתקיימת התאמה מובהקת, בין התומכים ברודנות הקורונה, לבין מצביעי השמאל –ולעומתה בין המתנגדים לכל טירוף הסגרים, הבידודים וההזרקות

סימן קריאה #26