פרשת שמות תשפ"א - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
כ״ב בניסן ה׳תשפ״ד | 30/04/2024
פרשת השבוע

פרשת שמות תשפ”א

כ׳ בטבת ה׳תשפ״ג (ינואר 13, 2023)

פרשת שמות תשפ”א

טו וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פּוּעָה.  טז וַיֹּאמֶר בְּיַלֶּדְכֶן אֶת-הָעִבְרִיּוֹת וּרְאִיתֶן עַל-הָאָבְנָיִם  אִם-בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ וְאִם-בַּת הִוא וָחָיָה.  יז וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת-הָאֱלֹהִים וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַתְּחַיֶּיןָ אֶת-הַיְלָדִים. (שמות. א’)

“ותִּירֶאןָ”“וַתְּחַיֶּיןָ”,  בכל מקום בו אתה מוצא יראת שמים, שם אתה מוצא שמירה על החיים  – ולהיפך.

וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם, כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין-יִרְאַת אֱ-לֹהִים, בַּמָּקוֹם הַזֶּה; וַהֲרָגוּנִי, עַל-דְּבַר אִשְׁתִּי . (בראשית כ’ י”א).

מה נותן למילדות העבריות את הכח לעמוד בפני פרעה, המלך האימתני של הגדולה באמפריות?

התשובה פשוטה. יש להן כבר מלך. מלך מלכי המלכים. יראת המלך הזה, משחררת אותן משעבודו של מלך בשר ודם.

לאורך כל ההיסטוריה, הגיעו מלכים אבסולוטיים למסקנה כי את היהודים יש להשמיד. מפרעה ואחשוורוש בזמן הקדום, ועד היטלר וסטאלין (ימח שמם) בעידן המודרני. וזו בדיוק הסיבה לתאוות ההשמדה הזו, כי ליהודים כבר יש מלך… אותם לא ניתן לשעבד.

כב וְאָמַרְתָּ אֶל-פַּרְעֹה  כֹּה אָמַר ה’ בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל.  (פרשת שמות פרק ד’).

עם ישראל הוא בנו הבכור של בורא עולם. תמיד יעמוד עצם קיומו הנצחי ויעיד על קיום ועל נוכחות מלכו של עולם בהיסטוריה –  מעל כל מלך בשר ודם. בעצם קיומם הנצחי, יבשרו תמיד היהודים את בשורת החירות.

לכן  אי אפשר לשעבד את העולם, בלי להשמידם תחילה.

יא וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל-אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ-עִבְרִי מֵאֶחָיו.  יב וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ וַיַּךְ אֶת-הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל.  יג וַיֵּצֵא בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי וְהִנֵּה שְׁנֵי-אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ.  יד וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת-הַמִּצְרִי וַיִּירָא מֹשֶׁה וַיֹּאמַר אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר.  טו וַיִּשְׁמַע פַּרְעֹה אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה וַיְבַקֵּשׁ לַהֲרֹג אֶת-מֹשֶׁה… (שמות. ב’.)

משה הוא נסיך מצרי הגדל בארמון פרעה כבנה המאומץ של ביתו. מעמדו בטוח, אך כמו המיילדות, אין הוא נכנע לכללים. הוא דבק בזהותו המשותפת עם אחיו והוא רואה בסבלותם. לכן הוא מסכן את חייו למען אחיו העברי. דבקות בזהות היהודית ושותפות גורל עמם, כמוה כדבקות באביהם שבשמים. כשם שהמילדות החיו את הילדים בשל יראת שמים, כך הציל והחיה משה את האיש העברי בשל אותה יראה. אבל האיש העברי שהציל, לא ניחן באותה תכונה. יש לצערינו גם יהודים (דתיים וחילוניים) בלי יראת שמים. הוא חושף את מעשהו של משה ומסכן את חייו. זהו שיעור חשוב שיכשיר את משה לקראת הנהגת עם ישראל.

שפרה ופועה לפני פרעה

מדוע פרעה מבקש להמית את משה אבל לא עשה כן למיילדות?

יש כמובן הבדל בין המקרים. משה הרג את המצרי, שלא כמילדות, הוא היה אקטיבי. חוץ מזה, פרעה הרי ידע את מוצאו של משה ועל פי המדרשים גם ידע את שעתיד לצאת ממנו – ככל הנראה משה ניצל עד כה בזכות בת פרעה, אך עכשיו משהראה באיזה צד הוא נמצא באמת, וחשף את יכולת המלחמה שלו, לפרעה לא נותרת ברירה אלא להמיתו.

ואני רוצה להציע רעיון נוסף ו “חוצפני”. המיילדות לא התחבאו. לא הביטו כה וכו ולא נחזו כמצריות. הן פשוט התעלמו לחלוטין וחיו על פי אמות המידה של מלכן – מלכו של עולם.

אבל משה חי עדיין בשני העולמות. כשהוא בורח למדיין מדווחות בנותיו של רעואל לאביהן כי “איש מצרי הצילנו מיד הרועים” (שמות ב’. י”ט).

משה – אם כן – עדיין “קצת מצרי”, לכן פרעה קצת “יכול עליו” – מה שאין כן עם המיילדות.

ב וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה מִי ה’ אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ לְשַׁלַּח אֶת-יִשְׂרָאֵל  לֹא יָדַעְתִּי אֶת-יה’ וְגַם אֶת-יִשְׂרָאֵל לֹא אֲשַׁלֵּחַ. ..

ד וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מֶלֶךְ מִצְרַיִם לָמָּה מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן תַּפְרִיעוּ אֶת-הָעָם מִמַּעֲשָׂיו לְכוּ לְסִבְלֹתֵיכֶם.  

ה וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה הֵן-רַבִּים עַתָּה עַם הָאָרֶץ וְהִשְׁבַּתֶּם אֹתָם מִסִּבְלֹתָם. (שמות. ד.)

במצוות ה’ מתייצב משה לפני פרעה כמנהיג העברים ודורש בשם האל לשלחם.

אבל פרעה אומר את האמת שבה האמין. “מי ה’ אשר אשמע בקולו”. אינני מכיר אל שכזה. אני הוא האל. “לי יאורי ואני עשיתיני” (יחזקאל כ”ט ג’). ואם אין א-לוהים, אין יראת א-לוהים ויש מוות ויש שיעבוד.

עכשיו משה ואהרון כבר לא מצריים בכלל. אפילו לא קצת… לכן פרעה כבר לא יכול בפשטות לרדוף אחריהם ולהמיתם. עכשיו הוא נזקק לפוליטיקה.

“אתם חושבים שאתם מנהיגים גדולים שבאו להציל עם משועבד”?

“טעות בידכם!”

“מדובר בעבדים בני עבדים, לכך נועדו, אין להם איזה אבא בשמים ומהות אחרת – מהות של חירות,”

“לָמָּה מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן תַּפְרִיעוּ אֶת-הָעָם מִמַּעֲשָׂיו”

“אתם רק מפריעים

” לְכוּ לְסִבְלֹתֵיכֶם “

“אל תנסו להנהיג ולשנות את המציאות – יהיה לכך מחיר…(אפשר לשמוע את האיום המרומז בדברי החלקלקות של פרעה) אל תהיו מנהיגים, תהיו פוליטיקאים, התרגלו לסדר הקיים (אולי אפילו תרוויחו ממנו) .  אל תנסו לשנות סדרי בראשית. חיזרו והיו לאנשים פרטיים.

לְכוּ לְסִבְלֹתֵיכֶם.

——–

נכתב ב7/1/2021 תשפ”א


שתף את הפוסט:

5 תגובות

השאר תגובה